maanantai 7. joulukuuta 2009

Ehtoollinen

Olin kasteseurakunnassani sunnuntaina ehtoolliskokouksessa. Kälyni minut sinne pyysi juhlistamaan Itsenäisyys päivää, kun siellä oli myös ruokailu.
Ehtoollis käytäntö oli hieman erilainen kuin mihin olen tottunut. Sinänsä oli hienoa, että leipä murrettiin oikeasti leivästä. Yllätyin kuitenkin siitä, että vanhemmisto veljet jakoivat penkkiin päin niin leivän kuin viininkin. . ja itse sitten nauttivat oman ehtoollisensa vähän kuin "juostessaan". . .
Hieman ihmettelin, että miksi niin ? Onko käytäntö tarkoituksella poikkeava kirkon käytännöstä ? Jotenkin mietin, että tilanne olisi rauhallisempi ja arvokkaamman tuntuinen jos ihmiset menisivät siihen pöydän luo ja vanhemmisto veljet saisivat olla paikoillaan. . . No se on niitä erilaisia tapoja. .
Olen mä joskus ollut kirkossakin sillä tavalla ehtoollisella, että se jaettiin keskiristillä, öylätti kastettiin itse viiniin. Silloin oli todella paljon väkeä ja alttarilla olisi vienyt paljon aikaa vaikka olisi ollut jatkuvan liinan käytäntökin.

Vähän minua jännittikin outo ja uusi tilanne. Toki minulla oli turva ihan siinä vieressäni siinä nimittäin istui minut ja puolisoni kastanut veli vaimonsa kanssa. ja toisella puolen istui puolisoni sisar joka on kuulunut tähän seura kuntaan varmaan pari kymmentä vuotta. . .

Jotenkin koin itseni hyväksytyksi vähän eri tavalla kuin ennen kokouksissa olen tuntenut. . Ehtoollinen yhdistää ja saattoihan siinä olla sitäkin, että varmaan minua seurattiin myös "sillä silmällä" että otanko minä tarjotun ehtoollisen, koska viimeistään se kertoo kaikille että olen käynyt kasteella. . Mikäli ihmisillä on ollut epävarmuutta asiasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti